Kontrole Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) przeprowadzane są w celu sprawdzenia, czy przedsiębiorstwa są zgodne z przepisami dotyczącymi bezpieczeństwa i higieny pracy oraz praw pracowniczych. Kontrola może obejmować sprawdzenie dokumentacji pracodawcy, w tym umów o pracę, ewidencji czasu pracy, a także warunków pracy i bezpieczeństwa na miejscu pracy. W razie stwierdzenia nieprawidłowości, inspektor może nałożyć na pracodawcę kary pieniężne lub wydać polecenie usunięcia nieprawidłowości. Pracodawca ma prawo do odwołania się od decyzji inspektora.
Co jest sprawdzane podczas kontroli państwowej inspekcji pracy?
Podczas kontroli Państwowej Inspekcji Pracy (PIP) inspektorzy sprawdzają czy pracodawca stosuje przepisy dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy oraz praw pracowniczych. Konkretnie mogą to obejmować:
- Warunki pracy i bezpieczeństwo na miejscu pracy, w tym ocena ryzyka zawodowego i zabezpieczenie przed niebezpieczeństwami.
- Dokumentację pracodawcy, w tym umowy o pracę, ewidencję czasu pracy, badania lekarskie pracowników,
- Przestrzeganie przepisów dotyczących urlopów, czasu pracy, odpoczynku,
- Przestrzeganie praw pracowniczych, w tym przeciwdziałanie mobbingowi, dyskryminacji i molestowaniu.
- Przestrzeganie przepisów dotyczących zabezpieczenia socjalnego pracowników.
- Przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych pracowników
Inspektorzy mogą również przeprowadzać rozmowy z pracownikami, aby uzyskać od nich informacje na temat warunków pracy i ich zadowolenia z pracy.