SEM (Search Engine Marketing) to strategia polegająca na promowaniu strony internetowej poprzez wykupywanie reklam w wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google, Bing czy Yahoo. Celem SEM jest zwiększenie widoczności strony internetowej w wynikach wyszukiwania i tym samym przyciągnięcie potencjalnych klientów.
Reklamy SEM są wyświetlane w wynikach wyszukiwania na stronie głównej wyszukiwarki, na górze lub na dole wyników organicznych. Mogą one być wyświetlane także na innych stronach internetowych, które są związane z wyszukiwarkami.
SEM to płatna forma reklamy, w której reklamodawca płaci za każde kliknięcie w swoją reklamę (PPC – pay per click).
SEM jest skutecznym sposobem na szybkie zwiększenie widoczności strony internetowej i przyciągnięcie potencjalnych klientów, jednak wymaga pewnej wiedzy i umiejętności oraz odpowiedniego budżetu.
Przykłady działań strategii SEM
Przykłady działań strategii SEM mogą obejmować:
- Tworzenie i optymalizacja kampanii reklamowych w wyszukiwarkach internetowych, takich jak Google AdWords czy Bing Ads.
- Ustalanie słów kluczowych, które będą odpowiadać potrzebom potencjalnych klientów i będą odpowiadać treściom na stronie internetowej
- Ustawienie budżetu na kampanie reklamowe
- Analizowanie danych z kampanii, takich jak współczynnik klikalności (CTR), liczba konwersji, koszt konwersji itp.
- Dostosowanie i optymalizacja kampanii w oparciu o dane analityczne.
- Tworzenie reklam tekstowych, graficznych, reklam wideo, reklam w wynikach wyszukiwania czy mapach.
- Ustawienie celów kampanii, takich jak zwiększenie ruchu na stronie internetowej, wzrost sprzedaży, pozyskanie leadów, itp
- Ustawienie targetowanie reklam, na przykład na określone miasta, kraje, grupy wiekowe, itp.
Czy SEM to uczciwe działania?
SEM jest uczciwym sposobem na promocję strony internetowej, jeśli jest zgodny z zasadami i politykami reklamowymi wyszukiwarek internetowych. Wyszukiwarki internetowe posiadają zasady i regulaminy dotyczące reklam, które muszą być przestrzegane przez reklamodawców.
Niektóre z uczciwych działań SEM to m.in.:
- Tworzenie reklam, które są zgodne z treścią na stronie internetowej i odpowiadają potrzebom potencjalnych klientów.
- Nie oszukiwanie potencjalnych klientów poprzez klikanie w reklamy lub automatyczne generowanie kliknięć.
- Unikanie używania sztuczek, takich jak cloaking (ukrywanie treści przed wyszukiwarkami) czy keyword stuffing (nadmierne użycie słów kluczowych)
- Poprawne ustawienie budżetu na kampanie reklamowe, unikanie ustawiania zbyt wysokiego budżetu.
- Ustawienie celów kampanii, które będą zgodne z intencjami klientów
- Przestrzeganie zasad dotyczących reklam w wyszukiwarkach internetowych