Dyscyplinarka to rodzaj postępowania służbowego, którego celem jest ustalenie odpowiedzialności pracownika za naruszenie przepisów wewnątrzzakładowych lub przepisów prawa pracy. W toku postępowania dyscyplinarnego pracodawca może nałożyć na pracownika karę dyscyplinarną, taką jak: upomnienie, nagana, kara pieniężna, a w skrajnych przypadkach – rozwiązanie umowy o pracę za wypowiedzeniem.
Jak przebiega dyscyplinarka?
Dyscyplinarka to postępowanie przeprowadzane przez pracodawcę w celu ukarania pracownika za nieprzestrzeganie przepisów wewnątrzzakładowych lub naruszenie obowiązków pracowniczych. Postępowanie dyscyplinarne rozpoczyna się wszczęciem przez pracodawcę postępowania wyjaśniającego, w którym zbierane są dowody i zeznania świadków. Następnie pracodawca podejmuje decyzję o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego lub o jego umorzeniu. Jeśli postępowanie jest kontynuowane, pracownik jest wezwany na rozprawę dyscyplinarną, na której ma możliwość brania udziału i przedstawiania swoich racji. Po rozprawie pracodawca podejmuje decyzję o ewentualnym ukaraniu pracownika, które może polegać na upomnieniu, nagany, zwolnieniu z pracy za wypowiedzeniem lub bez wypowiedzenia. Pracownik ma prawo odwołać się od decyzji pracodawcy do sądu pracy.
W jakich sytuacjach się ją stosuje?
Dyscyplinarka jest procedurą stosowaną w przypadku naruszenia przez pracownika obowiązków wynikających z umowy o pracę lub wewnętrznych przepisów i regulaminów obowiązujących w danej firmie. Przykłady sytuacji, w których stosuje się dyscyplinarkę, to m.in. nieusprawiedliwione nieobecności, rażące naruszenie przez pracownika dyscypliny pracy, nieodpowiednie zachowanie wobec innych pracowników czy klientów, czy też nieodpowiednie wykonywanie swoich obowiązków.