Sprzedaż mieszana to sprzedaż, w której produkty lub usługi są oferowane jednocześnie na kilku różnych rynkach. W sprzedaży mieszanej produkty lub usługi są dostarczane do klientów w kilku krajach, co wymaga współpracy między kilkoma oddziałami firmy lub z partnerami handlowymi w różnych krajach.
Przykłady sprzedaży mieszanej
Przykłady sprzedaży mieszanej to:
- Sprzedaż produktów elektronicznych za pośrednictwem sklepów internetowych i stacjonarnych
- Sprzedaż samochodów przez wielokanałowe sieci dealerskie
- Sprzedaż usług turystycznych, takich jak wycieczki i noclegi, za pośrednictwem biur podróży i agencji turystycznych
- Sprzedaż produktów konsumenckich, takich jak żywność, chemia gospodarcza i kosmetyki, za pośrednictwem sieci supermarketów i sklepów internetowych.
W każdym z tych przykładów produkty lub usługi są sprzedawane zarówno przez kanały stacjonarne, jak i internetowe, co pozwala na dotarcie do szerokiego grona klientów na różnych rynkach.
Wady i zalety sprzedaży mieszanej
Sprzedaż mieszana (ang. blended sales) to strategia sprzedażowa, w której klient jest oferowany kilka opcji zakupu produktów lub usług w jednym miejscu. Wady tego rodzaju sprzedaży to m.in.:
- utrudnienia w ustaleniu realnej wartości produktów lub usług;
- trudności z uwzględnieniem indywidualnych preferencji klientów;
- możliwe problemy z komunikacją i zrozumieniem oferty przez klienta.
Zalety sprzedaży mieszanej to m.in.:
- oszczędność czasu i wysiłku ze strony klienta;
- możliwość sprzedaży kilku produktów lub usług jednocześnie;
- możliwość wybrania najlepszej opcji dla klienta.